Svar på kommentar
Läser din blogg väldigt ofta och du har en grym blogg :)
Tånkte bara fråga om du vill berätta mer om hur du tog ditt lastbilskort? Jag ska själv gå en utbildning nu i januari, vad kan jag förvänta mig?
Hur lång tid tog det för dig att få jobb? :) Är nog många som är intresserad av ett sånt inlägg :) Kanske hur du jobbar? Hur tiderna är osv? :)
Keep up the good work! :)"
Vad roligt att du ska börja köra lastbil, det är ju världens bästa jobb!
Utbildningen jag gick var en 40-veckors yrkesförarutbildning på Edströmska i Västerås.
Efter gymnasiet då, för på gymnasiet gick jag samhäll-ekonomi.
Men det var verkligen skitkul, förutom att få CE-kortet fick jag yrkeskompetensbeviset, ADR (farligt gods),
kran-, hjullastare-, och truckkort. Hade en jättebra klass och roliga lärare, inget alls att klaga på där! ;)
Mycket tok blev det, heheh.
Hela klassen + lärare, avslutningsdagen. :)
och även på ett flisbilsåkeri, Erlandsson's.
Det var sagt att jag skulle börja där i slutet av sommaren eftersom det är lugnt i flisbranschen på somrarna.
Så när jag fick mitt lastbilskort där på våren fick jag åka med nya timmerbilen om helgerna och ibland även i veckorna och lossa den. Utan kran då, men fick ju åka mycket mil och få körvana.
I slutet av sommaren fick jag börja på Erlandsson's då, och där jobbade jag i ett och ett halvt år.
Först fick jag denhär pärlan, och hade den i några månader (FH520) innan jag fick 700an. :)
Vi körde två skift då, så varannan vecka dag och varannan natt. Då började jag typ 04.00 och slutade runt 16.00 när jag jobbade dag och började runt 16.00 och slutad vid 04.00 när jag jobbade natt. Ungefär! :)
hade snygga bilar, och hade sån tur att jag fick börja där!
Körde dock en annan timmerbil i två veckor däremellan, men utan kran då också!
och prova på det livet också. :)
Efter drygt 6 månader på traaden, saknade jag dock att få komma hem mellan skiften och att "ha ett liv" utanför jobbet så jag sa upp mig. Man åkte ju på söndagkvällar och kom hem på fredagkvällar för det mesta,
så man hann aldrig göra något annat än att arbeta, haha.. :)
Trivs kanonbra, får köra ständig natt precis som jag vill, och det är så jävla roligt jobb! :)
Jag har haft väldig tur kan man ju säga, fick jobb direkt och aldrig behövt gå arbetslös
en, enda dag.
Jag råder dig till att söka praktikplats på ett jobb du verkligen kan tänka dig
börja köra åt på riktigt sen, det är lättare att få jobb om du fått in en fot redan på företaget och visat
att du är seriös och vill lära dig osv. :)
iallafall. Hoppas du blev lite klokare! ;) Är det något mer du undrar över så är det bara att fråga igen. :)
Lycka till i framtiden!
Helt underbart inlägg!
Kul och läsa och även se bilder från när du tog det och efteråt :)
Tur du hade med lärare och så. Själv så gjorde jag som dig en 40 veckors period där jag fick CE och YKb plus lite till men hade verkligen skit lärare haha
men klasskompisarna var bra iaf :)
Men ändå fortsätt med bloggandet :)
Inne varje kväll då jag har min lilla vilostund i bilen för att se om något kul kommit upp :)
ha det bra tills dess!
Hej igen :)
I Stockholm på ett gymnasium som hade en yrkesutbildning då :)
Jo lärarna gör ju en stor del av det hela, men klasskompisarna gör ju störst ändå :)
Ha det bra!
Tjena! Riktigt intressant blogg du har, speciellt då jag själv håller på med CE-kortet nu. Jag har fastnat för timmeråkandet senaste året (gick handel på gymnasiet) så jag undrar lite hur lång tid det brukar ta innan man "klarar sig själv" i skogen utan då så mycket tidigare erfarenhet. Såklart kan det ju vara väldigt individuellt men över lag liksom. Har ju en anhörig åkare som jag ska övningsköra bil&släp privat med och sedan förhoppningsvis börja köra lite extra för dom. Har ju alltid vart sugen på att testa kran och undrar ju då hur långt tid det kan ta att komma in i det för en ganska lättlärd kille på 22 år? Borde väl komma in i det rätt bra om man kranar någon timme varje dag i en vecka eller två? Hur lång tid tog det för dig första gången du lastade jämfört med T.ex idag?
Tacksam för svar, mvh Axel :)